8. mars 2009

Sofakroken i Bibelen


Når jeg tenker på sofakrok, så tenker jeg IKEA katalog, sofakristendom, avslapping og sikkert mye mer, men artig nok kom jeg over en sofakrok i Bibelen i profeten Amos 3:12;

"... slik skal Israels barn berges ut, dem som bor i Samaria, i sofakroken og på divanen fra Damaskus." (Bibelen - Guds Ord)

For å se på andre oversettelser så kan jeg plukke ut de som tydeliggjør noe mer av humoren og interessen av denne sofakroken:

"...slik skal israelittene berges, de som sitter i sofakroken i Samaria og på divaner i Damaskus." (DNB 1978/85)

"...so skal Israels born verta berga, dei som sit i Samaria i sofakråi og på putor av damask." (DNB 1938 Nynorsk)

"...so bergast dei skal, dei Israels-søner, som i Samaria sit i sofa-krå, på putebenk." (Studentmållaget 1921 Nynorsk)

"... so will the children of Israel be made safe, who are resting in Samaria on seats of honour or on the silk cushions of a bed." (Basic English 1963)

"...således skal Israels Børn, som bor i Samaria, reddes med Lejets Bolster og Bænkens Hynde." (Dansk 1931)

Synes det var mange morsomme og interessante oversettelser! Godt å kunne glimte litt humor i Bibelen innimellom også! Nå er det jo en stund siden jeg sist oppdaterte, så jeg håper da inderlig at det ikke blir så lenge til neste gang!

4 kommentarer:

Trine Kvalnes sa...

Kjempeartig!! ;) Tenk at det står om sofakrok i bibelen! Det hadde jeg aldri skulel trodd hadde jeg ikke slått det opp selv og sett det! Jeg har i hvert fall lest Amos to ganger, uten å ha sett sofakroken der.
Så takk for at du peker på artigheter i Bibelen, Jarmo, og fortsett med det! Steinkult! :)

Fått lyttet noe til podcastene til kompisene eller? :)

Trine

Anonym sa...

Ja, synes det er artig å finne sånne ting i Bibelen som kan tolkes litt morsomt selvom det sikkert ikke er bevisst ment av forfatterne :) Sofakrok er jo ikke det mest vanlige ordet i Bibelen lissom :p

Ja, lyttet på den du linket til og skal prøve å få sett noen fler! Var interessant det de tok frem angående korinterbrevet! :)

Er det noen av de andre som du har sett og kan anbefale da? :)

Trine Kvalnes sa...

Jeg anbefaler alle :) haha.. :) men hvis du går til: http://lifestream.org/transition/transition.html

kan du lytte til taler som jeg driver og lytter til. og det er knallbra! :)

Bente Marie Bratgjerd sa...

Heisan, liker og lese bloggen din ;)
så har jeg også foresten litt anerledes og ny adresse til bloggen min ;)
Er fra denne andressa