16. juli 2009

Bibelsk salighet er godt!


Bibelen snakker endel om Salighet, om det å være salig og hva som gjør en salig. Ettersom jeg har lest i Salmene så har jeg sett at David og de andre forfatterne kommer med endel saligprisninger. Når jeg sjekket grunnteksten på ordet "Salig" så merket jeg noe. I det gamle testamentet, i det hebraiske språket, så kan "salig" bety "lykke" eller "lykkelig". Så saligprisningene i det Gamle Testamentet kunne gjøre oss lykkelige og det er bra! La oss se på noen eksempler og så kan vi legge inn "lykkelig" isteden for "salig":

Lykkelig er den som har fått sin overtredelse tilgitt og sin synd dekket over. Lykkelig er den mann som Herren ikke tilregner misgjerning, og som er uten svik i sin ånd. (Sal 32:1-2)
Lykkelig er den mann som setter sin lit til Herren, og som ikke vender seg til de hovmodige eller dem som bøyer av til løgn. (Sal 40:5)
Lykkelig er den som har omsorg for den hjelpeløse. Herren skal utfri ham på den onde dag. (Sal 41:2)

Tenk, vi kan være salige, vi kan være lykkelige! Men det finnes enda bedre salighet. Når jeg ser på Saligprisningene av Jesus i det Nye Testamentet så kan det greske ordet for "salig" bety: "i høyeste grad lykkelig". Vi kan ta de kjente eksemplene fra Bergprekenen og bytte ut "salige" med "i høyeste grad lykkelige"
I høyeste grad lykkelige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres.
I høyeste grad lykkelige er de som sørger, for de skal bli trøstet.
I høyeste grad lykkelige er de ydmyke, for de skal arve jorden.
I høyeste grad lykkelige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal bli mettet.
I høyeste grad lykkelige er de barmhjertige, for de skal bli vist barmhjertighet.
I høyeste grad lykkelige er de rene av hjertet, for de skal se Gud.
I høyeste grad lykkelige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn.
I høyeste grad lykkelige er de som blir forfulgt for rettferdighetens skyld, for himlenes rike er deres.
I høyeste grad lykkelige er dere når de håner og forfølger dere og for Min skyld sier all slags ondt om dere på falskt grunnlag.
(Matt 5:3-11)
Her ser vi hvor lykkelige vi kan bli når vi får tak i den Nye Pakts saligprisninger! I den Gamle Pakt så skulle man ta igjen og gjengjelde med hat og vold med øye for øye og tann for tann metoden, men i NT kan vi få del i "overlykkelighet" hvis noen bare håner og forfølger oss for Jesu navns skyld eller sier all slags ondt om oss på falskt grunnlag.
Tenk, Jesus var i aller høyeste grad lykkelig når han ble forfulgt, hånet, spottet og sagt all slags stygge ting om på falskt grunnlag. Dette ble nok ikke alltid uttrykt i latter eller smil, men en innvendig lykke som ingen kunne ta fra Ham. Jesus var SALIG slik bergprekenen snakker om når Han ble korsfestet for vår skyld! Historien er også full av martyrer som har vært i gledesfull lovprisning til Gud under ekstreme forfølgelser og henrettelser pga. troen på Jesus Kristus!

Jeg har litt på følelsen av at flere kristne idag ofte kan spørre seg hvor det blir av Gud i deres liv når de møter motstand fra diverse hold. Men se på Jesus, hva Han måtte gjennomgå, lær av de mange kristne i den senere tid som har blitt forfulgt, torturert og drept for sin tro, hvor var Gud? Jeg skal si deg at Gud var med dem og de kunne prise seg SALIGE, uten å klage eller lure på hvor Gud befant seg midt i alt dette!
La oss hungre mer etter Jesus og tørste mer etter den Hellige Ånd og se mer av hva Han måtte gjennomgå for vår skyld, for desto mer vi får tak i Jesus og livet Hans desto mer kan denne lykken bli synlig og virksom i våre liv.

Jeg er ingen teolog og ekspert i grunntekst, men merket meg noe av dette i en "strong" ordbok, så hvis jeg tar feil, så si gjerne ifra!

En liten del 2 følger!

2 kommentarer:

Roland sa...

Et herlig innlegg, Jarmo!
Gleder meg til del 2 :)

Håper vi sees nesste uke, hvis ikke så kommer jeg og tvangshenter deg i Kongsberg! :D

Synne sa...

Veldig interessant å lese! ¨Fint å få forklart hva biblen egentlig mener når det står "salig", for jeg har egentlig ikke forstått helt hva det betyr før.

Vi ses:) (Eller så kommer Roland og tvangshenter deg:D)