15. aug. 2008

Bussturen 2008

2. - 11.august var jeg med på en veldig fin busstur rundt i Europa. Landene vi var innom under turen var Sverige, Tyskland, Polen, Slovakia, Østerrike og Danmark. Startskuddet gikk tidlig lørdagsmorgen fra Drøbak, og første stopp var Gøteborg i Sverige, der vi tok oss en matpause. Videre tok vi fergen fra Trellborg i Sverige til Sassnitz i Nord Tyskland. Det ble en fin fergetur med god mat ombord, og det var verdt å legge merke til de blide og fornøyde kokkene som så ut til å trives i jobben sin, så det var så å si en fryd å handle middag der.
Noen likte seg best på dekk under fergeturen
Vi ankom Tyskland i 22:30 tiden og tok oss inn på et ungdomsherberge Greifswald. Tidlig neste morgen fortsatte bussen inn mot Polen, der vi fant oss til rette i et ungdomsherberge i Krakow. Ikke det beste ungdomsherberget vi hadde hatt, men vi hadde slettes ikke noe å klage over når vi neste dag ankom Auchwitz-Birkenau, der vi fikk se hvordan jødene hadde levd og blitt behandlet i disse konsentrasjonsleirene. Under bussturen leste vi også i en bok om en norsk jøde som overlevde oppholdet i Auschwitz, og det gjorde også sitt inntrykk på besøket der. Iløpet av turen leste vi også gjennom Esters bok i Bibelen. Vi fikk med oss en polsk guide som viste oss litt rundt i Auschwitz og fortalte oss litt om historien bak det hele. Han snakket heldigvis engelsk og kunne overraskende nok endel norske gloser også. Vi fikk se noen ikke så fine fangehull og fengselsceller der jødene hadde blitt pint og torturert på utrolig ubehagelige og umenneskelige måter. Det jeg tenkte mest på under Auchwitz oppholdet var hvor ondt mennesket egentlig kan være, når de kan gjøre slike forferdelige ting mot hverandre, og hvor stor Guds nåde kunne ha vært mot disse onde menneskene midt i det hele, hvis de hadde vendt om fra sin ondskap og over til Jesus. Her følger noen bilder fra Auschwitz-Birkenau:

Senere på kvelden tok vi oss turen innom kjøpesenteret i Krakow. Det var utrolig stort og fint i forhold til standarden på de andre polske byene og butikkene. Til og med finere enn de fleste norske kjøpesenter. Vi gikk litt rundt på kjøpesenteret, kjøpte oss litt is og andre ting, før vi gikk ut i den mørke kveldingen i Krakow by. Det var en interesant by med mye fint å se. Alt fra små biler til fine kirkebygninger.

En liten nice bil, kjøpesenteret i Krakow og en flott kirke vi passerte

Dagen etter tok vi oss turen innom de fine saltgruvene i Polen, ca. en halv times kjøretur fra Krakow. Vi delte oss i to grupper og hver gruppe fikk hver sin guide. Guiden i gruppa mi var utrolig flink å fortelle oss om gruvens historie. Til og med jeg som ikke har sans for skole fulgte med og fikk til og med filmet en god del. Vi gikk vel ca. 2 km (+/-) inn i gruvene som alt i alt besto av over 300 km ganger. Utrolig langt må jeg si! Men de guidede turene var ofte ikke lengre enn rundt 2km. Vi fikk bl.a. vite at det var godt for helsen å jobbe i disse gruvene, og at saltet faktisk var verdt mer enn gull i sin tid. Vi fikk også se at det var bygd kirker i disse gruvene og at det faktisk, utifra hva jeg forsto, fortsatt ble holdt gudstjenester der. Etter et gruppebilde dro vi litt lenger inn i gruvene før vi tok heisen opp til overflaten igjen.

Vi fortsatte turen inn i Slovakias vakre landskap og videre inn i Østerrike og Wien. Vi fant oss til rette på et ungdomsherberge der, ganske så fint, med god utsikt over Wien. Neste dag tok vi turen inn i Wien by, der vi fikk se og møte på mye forskjellig og interessant. Vi tok bl.a. turen innom den kjente St. Stephans domen. Selvom den ikke var helt i tipp topp stand, så fikk vi sett den innvendig og utvendig, og den var temmelig imponerende bygd må jeg si. Etterpå gikk vi litt videre og møtte en fiolinist og en wannabe statue av Mozart som gjerne ønsket seg en dans. Fiolinisten, som var litt kul, ble bortvist fra stedet, det virket som om han ble beskyldt for å forstyrre arbeidet i en bank som lå rett over gaten. Men, tross alt dette så begynte våre mager å bli sultne så vi dro innom en restaruant og spiste oss stapp mette. Vi var også innom et utrolig fint, gammelt og ubebodd (så langt jeg vet) slott i Wien som het Schönbrunn. Den har nok sin historie den også.

På kvelden ankom vi det vakre ungdomsherberget i Rottweil. Vi hadde fått leid hele stedet for oss selv og noen tyske venner hadde hjulpet oss å sette alt i stand slik at vi fikk en varm og hjertelig velkomst. Her hadde vi et godt og oppbyggelig opphold og et stevne sammen med tyske og sveitsiske venner. På morgenen var det andakt og på kveldene ble det møter og oppbyggelse. På dagen ble det fotball, volleyball og bading. Volleyball banen lå rett i hagen, fotballbanen var en halv km bortenfor, og badeanlegget var vel en 20 minutters kjøretur fra herberget. Et veldig flott badeanlegg må jeg si, med alt fra en artig tunnel sklie som gikk på tid til et deilig og varmt saltbasseng utenfor.
Det ble god tid for volleyball ute i hagen

En av dagene besøkte vi "Burg Hohenzollern", en kjent gammel borg som var rundt 1000 år gammel. Meget interessant bygning. Eieren og "tronarvingen" av borgen levde fortsatt men bodde ikke i borgen og overraskende nok har ingen av de tidligere arvingene heller bodd der. De har bare vært der på besøk og hatt diverse happeninger og fester der. Men den ble jo selvfølgelig bevoktet av vakter i sin tid som da sikkert bodde mer eller mindre i borgen. Den ble tatt i bruk av turister allerede i begynnelsen av 1900-tallet. En meget godt beholdt borg med mye interessant å se. Her følger noen bilder av den:

Et av høydepunktene var jo det andre kveldsmøtet der Gud virket på hjerter til omvendelse og frelse, og en liten vekkelse fant sted. Vi så også filmen "Skjulestedet", den sanne historien om Corrie ten Booms tid i en kvinneleir under andre verdenskrig. Filmen gjorde nok litt ekstra inntrykk pga. besøket i Auschwich noen dager tidligere, men det var en fin film.

Tror ikke det så helt slik ut på Pinsedagen, eller hva sier de lærde?

Etter oppholdet i Rottweil var det på tide å ta fatt på hjemreisen. På veien hjem overnattet vi på et ungdomsherberke i Lübeck og tok samtidig en tur rundt i denne fine byen med sine berømte tårnlignende bygninger og kirker. Morgenen etter reiste vi inn i Danmark og videre med ferge over til Sverige, med et et par stopp underveis. Og kvelden 11.august var jeg tilbake i Norge. Ønsker å takke alle som var med på turen og gjorde den til en slik flott opplevelse. Vil også spesielt takke Nathan og Anne Marie for lån av fine bilder til bloggen, siden jeg ikke hadde så mange bra selv. Og så ser jeg jo fram til at Runar får redigert bussturfilmen.