16. sep. 2008

Når Ordet blir levendegjort


Likevel sier jeg dere sannheten. Det er til det beste for dere at Jeg går bort. For hvis jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men hvis Jeg går bort, skal Jeg sende Ham til dere. (Joh.16:7)
Vi ser at Jesus ønsket å ta bolig i disiplene ved den Hellige Ånd og leve gjennom dem. Han ønsket et enda nærmere felleskap enn Han hadde med dem mens han levde på jorden. Han kunne da få utrettet mye mer i dem og gjennom dem enn hvis Han bare levde ved dems side (Joh.14:12). Han ønsket å ta bolig i dem og Han ønsker å ta bolig i oss. Han ønsker at vi også virkelig skal kunne innse at Han bor i våre hjerter ved troen! Noen ganger når jeg leser i Bibelen så føler jeg at det bare blir ord som jeg ikke skjønner så mye av, det blir som om jeg bærer Ordet ved min side isteden for å la det bli levende på innsiden, og da blir ofte ting vanskelig å skjønne. Slik var det med disiplene, de skjønte ikke så veldig mye av det Jesus sa mens Han levde blandt dem, f.eks. når Jesus sa at de skulle passe seg for fariseernes surdeig, ja de begynte med engang å lure på om de hadde glemt å ta med brød (Matt.16:6-7). Dette er bare et av flere eksempler der de ikke helt forsto seg på Jesus. Men når de fikk Ånden i sitt indre så gikk det opp flere lys for dem.
Slik kan det ofte bli når vi bare leser i bibelen for å lette på samvittigheten. Det er da jeg oftest har merket at jeg har fått minst ut av Ordet. Det trenger ikke nødvendigvis å være galt å ikke skjønne så mye, disiplene skjønte jo ikke så veldig mye heller når de vandret ved Jesu side, og tross dette så var Jesus bestevennen dems. Men Jesus ønsket noe dypere med disiplenes liv, Han ønsket å åpenbare Ordet i dem og levendegjøre det ved sin Ånd. Og det er det Han ønsker å gjøre i våre liv! Det er først da vi kan få lys og åpenbaring over ting vi kanskje ikke helt skjønte engang før. Og når man får ting åpenbart, ja da vil man kjenne en ekstra gledesfryd og takknemlighet til sin Mester!


For Guds ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom helt til det kløver både sjel og ånd, ledd og marg, og er dommer over hjertets tanker og motiver. (Hebr 4,12)
Tenk når Ordet får denne kraften i våre liv.
Jeg har opplevd endel ganger at dette verset ikke stemmer helt overens med endel av det jeg leser i Bibelen, men da må jeg heller ransake meg selv og se hvilke motiver jeg har lest Ordet med, har jeg virkelig ønsket og være åpen for at Gud kan tale til meg gjennom Ordet, har jeg tillatt Gud å la Ordet stikke litt i mitt hjerte og være dommer over mine tanker og motiver slik verset sier? Tørr jeg virkelig slippe Ham til? Tørr jeg la Ham forandre på ting i mitt liv? Hvis jeg virkelig tillater Gud å slippe til, så vil Han skape noe nytt ved sitt Ord, kanskje det er noe i vårt liv vi må la dø først, ja slik er det med sverd, men da vil også dette Ordet som er Kristus bli levendegjort og vi vil kjenne at Sannhetene Gud taler inn i våre hjerter vil gjøre oss mer og mer fri.
Så min oppfordring er å la Guds Ord tale inn i våre hjerter slik at det kan bli levendegjort ved Ånden, Amen!

Ingen kommentarer: