11. juli 2009

Hva er vekkelse?

Som kristne så ønsker vi vekkelse. Idag kan vi se mye som går under tittelen "vekkelse" men som egentlig ikke er noe annet en en bølge av forførelse. Her er et lite sitat om hva ekte vekkelse er, av Charles Finney, en av de store vekkelsesforkynnerne i sin tid. Måtte flere idag, inkludert meg få oppleve dette i desto større grad i mitt eget liv:

"Revival is renewed conviction of sin and repentance, followed by an intense desire to live in obedience to God. It is giving up one's will to God in deep humility."
(Charles Finney, Experiencing Revival)



Oversatt til norsk:
"Vekkelse er en fornyet overbevisning om synd og omvendelse, fulgt av en intens lengsel etter å leve i lydighet fremfor Gud. Det er å overgi sin egen vilje til Gud i dyp ydmykhet."
(Charles Finney, Experiencing Revival)

3 kommentarer:

Camilla sa...

Akkurat d me vekkelse har eg og tenkt litt på innimellom. Dessverre syns eg at vekkelse e et skummelt ord (av foskjellige grunner), men egentli e og burde d ver någe fantastisk!
Bra Definisjon på d!

John sa...

God definisjon, men det er viktig å bemerke seg at den gjelder hver enkeltes liv, ikke alles(personlig, ikke kollektivt). Det vil si, problemet oppstår gjerne når man prøver å skape en vekkelse og vekke så mange som mulig i stedenfor å la Guds ånd jobbe hos dem Gud kaller. Det som er sann vekkelse er mere Guds arbeid i et sted der hver enkelt blir drevet av Gud til å våkne, og det bør å foran visjonen om "flest mulig".

jarmo sa...

Camilla: Ordet "vekkelse" har jo også blitt misbrukt gjennom tidene, så man kan fort bli litt skremt og også skeptisk når man hører at "der er det vekkelse", men da er det viktig å kjenne det på fruktene.

John: Ja, jeg tenkte på det som først og fremst i den enkeltes liv når jeg leste det i den boka. Når det da skjer individuelt med hver enkelt menneske så blir jo det den samme typen vekkelse bare hos flere, hehe, og da kan man også kalle det for vekkelse!