30. juni 2009

Hvordan ordlegger vi Gud?


Den siste tiden har jeg studert meg gjennom Salmene, bl.a. på jakt etter Hva og Hvem Gud var for David! Utifra det kan jeg merke at Gud var det viktigste i Davids liv, han hadde fått oppleve Gud i sørgestunder, gledesstunder, forfølgelse m.m, og under alle disse omstendighetene vendte han blikket sitt til Gud.
Jeg legger ut en liste her over hva Gud var for David og de andre forfatterne av Salmenes bok, og så kan vi jo spørre oss selv om hvordan vi egentlig ordlegger Gud i de forskjellige situasjonene i livet vårt. Kanskje vi har noe å lære av David og de andre forfatterne av Salmene?

I Salmenes bok er Gud:
Min Arvedel, mitt Beger, min Borg, min del i de levendes land, min Far, min Festning, min Forløser, min Frelse, min Frelses Gud, min Frelses Horn, min Frelses Klippe, min Frelses Styrke, min Fryds Glede, min Gud, min Hjelp, min Hjelper, mitt Hjertes Klippe, min Hyrde, mitt Håp, min Klippe, min Konge, mitt Livs Styrke, mitt Lys, min Miskunn, min Miskunnhets Gud, min Redningsmann, min Skaper, mitt Skjold, mitt Skjul, mitt Skjulested, min Skygge, min Sol, min Sterke Tilflukt, min Styrke, min Styrkes Gud, min Støtte, min Tilflukt, min Tilflukts Klippe, mitt Tilfluktssted, min Tillit fra min ungdom av, min Vokter, min Ære.

I tilegg er Han:
Abrahams Gud, Den Allmektige, Den Høyeste, Den jeg tar min tilflukt til, Den Levende Gud, Den Mektige, Herren Gud, Den som løfter mitt hode, Den Store Gud, Den Store Konge over hele jorden, Du Mektige, En Festning til Frelse, En Hjelp i trengsler, En hjelp som er funnet overmåte stor, Enkers dommer, Et Mektig Tårn mot fienden, Farløses Far, Frelsens tilflukt, gudenes Gud, Han som legger mitt folk under meg, Han som rir på skyene, Han som troner i himlene, Herrenes Herre, Herlighetens Konge, Hevnens Gud, Himlenes Gud, Hærskarenes Herre, Israels Gud, Israels Hellige, Israels Hyrde, Israels Vokter, Jakobs Gud, Jordens Dommer, Konge i all evighet, Ordet, Rettferdig Dommer og Rettferdighets Gud.


Det jeg merket meg flest ganger var "Min Klippe", som ble nevnt hele 12 ganger + 3 ganger i sammenheng med hjerte og frelse, dvs. sammenlagt 15 ganger. Det lærer meg om hvor viktig det er å stå på Den stødige Klippen og bygge sitt hus på Klippegrunnen. Må vi la Klippen vår være Kristus og bygge vårt liv utifra Ham og ha vår grunnvoll i Ham. Alt annet er synkende sand og når stormen kommer så vil det falle, men er klippen vår Jesus Kristus, så vil den bli ståendes til evig tid! Halleluja!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for stykket, ble så velsigna av d :o)

Mvh

Elisabeth

Synne sa...

Utrolig fint at du har samlet opp alle sammen:) Tusen takk!

Runar sa...

Det var veldig interresant. Det er inspirerende å merke at du er så higen på å stadig finne nye sannheter! (:

"Han er herlighetens konge og Han er et mektig tårn mot fienden."

Roland sa...

Takk for et flott inlegg, Jarmo :D Utrolig bra at du legger ut bibelstudiene dinne her! ;)