10. aug. 2009

Italia turen - Del 1

Da har jeg kommet meg hjem fra en veldig fin og opplevelsesrik Italia tur. Jeg tenker jeg deler opp blogginnleggene så det ikke blir altfor mye å lese på engang, så håper du følger med!
Jeg kommer også til å legge ut bilder som kanskje kan friste akkurat DEG til å reise til Italia. Selvom virkeligheten ofte klarer å uttrykke ting bedre enn bilder, så får du allikevel en liten smakebit gjennom de kommende blogginnleggene! Trykk på bildene hvis du vil ha dem større.

Dag 1 - Avreise - 24/7-09
Dagen startet med at jeg sto opp kl.06.10, temmelig lysten på å sove lenger, men venter man på en god Italia tur så venter man ikke forgjeves. Jeg hivde i meg noen brødskiver, drakk opp juicen og hev resten av maten som ikke kan bli stående i over 2 uker i kjøleskap. Solen skinte og jeg kjente på kroppen at dette kom til å bli en bra tur. Selvom det norske været har vært veldig ustabilt, så virket det som om det var noe spesielt med denne morgenen, nemlig det at Jarmo skulle til Italia, hehe! I 7 tiden ringte jeg Gaute for å vekke ham, men han la seg for å sove igjen. I halv åtte tiden dro jeg til Drammen for å parkere bilen min i garagen til Gaute for så å dra videre med Gaute og hans bil. Vi ba Gud om å velsigne turen vår og det kan jeg i etterkant se at Han virkelig har gjort! Vi satte oss så inn i bilen og kjørte avgårde!

Vårt første stopp var allerede en Shell stasjon litt utenfor Drammen. Der skulle Gaute og jeg få oss et par morgenkopper med kaffe. Gaute fylte biltanken også i samme slengen og kjøpte seg en toast til frokost.
Kl.10.20 kjørte vi over den nye Svinesund brua og inn i Sverige. Fantastisk utsikt fra brua må jeg si.

Vi tok med oss en god del cd'r med prekener på. Vi satte i første tale, "The Power of Humility" (Kraften i ydmykhet) av John Bevere. Han kom med mange gode poenger om det å være ydmyk fremfor Gud. Han tok også frem hvordan Gudsfrykt, ydmykhet og lydighet (Joh.15:14) går hånd i hånd og som da resulterer i at man kan kalle seg for Guds venn, slik bl.a. Moses, Abraham, Noa, Jesu disipler kunne kalle seg! Han tok også frem forskjellene mellom Abraham og Lot og nevnte noen eksempler på Paulus ydmykhet der han f.eks. kaller seg den minste av alle apostler, selvom han hadde utrettet mer enn dem alle.
Prekenen førte til en god samtale om det å "sjeldne" bl.a. ved å kjenne på Åndens frukt som det står om i Galaterne 5:22.

I 12:45 tiden stoppet vi på Eken senteret for å spise på McDonalds. Den befant seg inne på et senter som virket sterkt rammet av den beryktede finanskrisen. Flere butikker sto tomme. Gaute bestilte to hamburgere mens jeg nøyde meg med en Cesar salat. Gaute fikk vanskeligheter med å forstå det svenske språket og de bak disken klarte heller ikke helt å skjønne seg på Gaute, men til slutt fikk han det han skulle ha.

Ca. 14:15 tok vi oss en liten rast og sovepause. Gaute sovnet som en stein mens jeg var trøtt men fikk ikke sove. Det hadde nemlig bare blitt 3-4 timer søvn natten før! Siden jeg ikke fikk sove så tok jeg meg litt tid til å lese i Matteus 12 og tok så en bit av nista som jeg hadde smørt meg på morgenen. Etter en halv time kjørte vi videre. Vi stoppet på en Statoil stasjon og kjøpte oss litt kaffe, men Statoil koppen var ingen suksess for meg i Sverige. Det virker som om det kun er her i Norge man har et slikt tilbud på Statoil med gratis kaffe! Så der har nok svenskene noe å lære av naboene sine.


Det startet med mørke skyer som truet før det høljet ned.


Noen av bildene er uklare pga. regnet og vi måtte bremse ned endel for å ikke miste kontroll

Kl.15:30 begynte det å lyne, tordne og hølje ned slik jeg ikke kan huske å ha sett makan til før. Koselig var det ihvertfall å sitte i bilen i ly for regnet og se naturens krefter opptre. Jeg prøvde å få tatt bilde av lynnedslagene men de var litt for raske til å få fanget med kamera!


16:30 tiden kjørte vi over den ca.8 km lange brua fra Malmö til Danmark. En flott bru som ender i en undervannstunnel og så opp på land i Danmark. Tross høy bomavgift så kom vi oss over og inn i det danske land. Nå var vi på vei til Køge for å overnatte hos Daniel og Sara, noen hyggelige venner! På vei dit så kjørte vi 6km i feil retning, så vi måtte snu. P.S. Det var Gaute som kjørte, hehe! Vi glemte nesten litt bort at vi hadde en GPS i bilen, eller faktisk to stk, men den ene hadde visst bare et Norges kart!


En koselig kirke i Køge

Til slutt fant vi fram til Daniel og Sara. Vi fikk en fin stund der. Sara hadde beredt god kyllingmiddag. Kylling med ananas og ost oppå med kokte grønsaker og ris ved siden av med en god saus til risen. Veldig godt og mettende. Etter maten satte vi oss ned drakk litt kaffe og spiste kake. Vi delte litt Guds Ord sammen og sang noen sanger fra "The Source". Det ble en fin stund som vi avsluttet med bønn før vi gikk å la oss. Jeg skulle nok ikke ha drukket så mye kaffe for det tok en stund før jeg sovnet, men jeg fikk da sovnet til slutt!


Takk for gjestfriheten deres, Daniel og Sara!

I neste del får du bl.a. se hvordan Gaute klarte å holde fartsgrensen på Autobahnen i Tyskland, eller enklere sagt: hvor fort han kjørte! Så følg med!

3 kommentarer:

Synne sa...

Herlig med et sammendrag av turen til nå:) Jeg følger med videre!

Roland sa...

Veldig bra innlegg! men hva er det med nordlendingen(Gaute) og McDonald's?

Gleder meg til fortsettelsen!

jarmo sa...

Synne: Turen er ferdig altså, men alt du ikke vet om turen kommer frem nå :)

Roland: Gaute har et meget spesielt forhold til McDonald's, hehe, håper bare ikke det har smittet over på meg :p
Det ble faktisk litt BurgerKing også underveis! :)